آشنای با اندازه نماها در کادربندی های سینمایی
بسم الله الرحمن الرحیم
آشنایی با اندازه نماها در کادر بندی های سینمایی
اندازه نماها در کادر بندی سینمایی بستگی به سوژه یا کاراکتر ما دارد که چه مقدار از کارکتر در کادر باشد که البته آن هم بستگی به شیوه قصه گویی ما و مقدار رابطه و یا حسی دارد که ما می خواهیم به مخاطب خود منتقل کنیم. برای این نماها اسم های مختلفی ذکرشده که این متن مجال بررسی و ذکر تمام آن را ندارد
بلکه تلاش برآن است که اشاره کوتاه و مفیدی به این نما ها و آشنای با اسامی آن ها و علت استفاده از آن ها می باشد. خوب همان طور که ذکر شد هدف از استفاده از این نماها انتقال حس کارکتر یا انتقال اطلاعات و ایجاد رابطه بین کارکتر و محیط اطراف آن با مخاطب می باشد.
بیشتر در ادامه مطلب
سیر نماها براساس مقدار انتقال حس به انتقال رابطه و اطلاعات به مخاطب ذکر می شود. مخفف هر نما نیز ذکر شده است که در نوشته یا فیلم نامه مورد استفاده قرار می گیرد.
1.Extreme Close_up/ECU
به نمای خیلی بسته ازصورت سوژه که تمام جزئیات صورت قابل مشاهده است
مثلا فقط چشم ها یا لب های کارکتر دیده شود یا فقط صورت کارکتر
2.Full Close_up/FCU
مقداری از سرشانه ها تا سر کارکتر
3.Close_up/CU
از قفسه سینه به بالا
4.Medium Close_up/MCU
بین ناف و قفسه سینه کارکتر به بالا
5.Medium Shot/MS
نیم تنه و مقداری پائین تر
6.Cowboy Shot/CS
این نما برگرفته از فیلم های وسترن می باشد یعنی اندازه ای از کارکتر که بتواند اسلحه را کامل در دست بگیرد/یعنی از زانوها مقداری بالاتر
7.Medium Long Shot/MLS
مقدار از زانو به پائین
8.Full Shot/FS
تمام سوژه یا کارکتر از سر تا پا
9.Long Shot/LS
تمام کارکتر همراه مقداری از صحنه و دادن اطلاعات از اطراف کارکتر
10.Extreme Long Shot/ELS
تمام صحنه و کاراکتر با هم
این مقاله درآینده نزدیک جامع تر خواهد شد